Kładka pieszo-rowerowa Kazimierz-Podgórze na Wiśle w Krakowie

Konkurs Architektoniczno-Urbanistyczny na Projekt Kładki pieszo-rowerowej Kazimierz-Podgórze na Wiśle w Krakowie.

W zespole, projekt budowlany i wykonawczy – 2006 r.

I Nagroda w konkursie – 2006 r. / Realizacja – 2010 r.

Podstawowym przeznaczeniem obiektu było powiązanie pieszych i rowerowych ciągów komunikacyjnych obu brzegów obwałowań rzeki Wisły w rejonie Podgórza. Obiekt ten miał wpisywać się w szerszy program idei „spinania” obu brzegów Wisły celem podnoszenia jej atrakcyjności funkcjonalnej i widokowej. Równocześnie założeniem budowy kładki było zagospodarowanie istniejących, zabytkowych przyczółków mostowych które stanowią integralną część murów oporowych wałów Wiślanych.

Koncepcja formalna kładki inspirowana jest organiczną strukturą liścia, którego konstrukcja zbudowana jest z systemu żyłek wyrastających z osiowej konstrukcji nośnej. Lekkość naturalnej formy wspartej o oba brzegi rzeki jest punktem wyjścia dla projektu przeprawy dla pieszych. Odniesienie do formy biologicznej pozwala wpisać się w historyczną zabudowę nabrzeża, oraz kamiennych obwałowań Wisły.

Rozwiązanie urbanistyczne powiązań komunikacyjnych opiera się na istniejących ciągach pieszo-jezdnych i istniejących ścieżkach rowerowych. Różnice wysokości obwałowań można pokonywać istniejącymi pochylniami i schodami zachowując bogaty detal kamienny zabytkowych murów oporowych. Kamienne przyczółki, pozostałości po wyburzonym moście, w pełni nadają się do wykorzystania dla nowej konstrukcji kładki.

Układ funkcjonalny kładki stanowią dwa ciągi komunikacyjne o szerokości użytkowej 3.00 m. Dzięki temu rozdzielono ruch pieszy i rowerowy. Niezależnie od korzyści funkcjonalnych rozdzielenia ruchu, uzyskano możliwość oparcia konstrukcji na jednym łuku biegnącym w osi kładki. Łukowate wygięcie rzutu obu pomostów, stwarza dodatkową sztywność przestrzenną konstrukcji i miękko wpisuje się w istniejący układ urbanistyczny. Przewidziano iluminację kładki i oświetlenie pomostów za pomocą lamp typu led. Założeniem iluminacji jest płynna zmiana światła białego, od ciepłej do zimnej tonacji w zależności od pór roku.

Konstrukcję stanowi kładka jednoprzęsłowa, bez podpór pośrednich w korycie rzeki, o rozpiętości równej odległości istniejących przyczółków dawnego mostu. Głównym elementem nośnym kładki jest łuk z rury stalowej o średnicy 1220 mm i grubości ścianek 17.5 mm. Rura wygięta jest w kształt łuku kołowego. Do rury za pośrednictwem cięgien linowych podwieszone są dwa pomosty o konstrukcji żelbetowej, oparte na poprzecznicach z rur stalowych.

Realizacja obiektu – 2010 r.

Przewiń do góry